به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، لیلا روغنگیر قزوینی در کارگاه اکران، نقد و بررسی انیمیشن «حلقه گمشده» که در حوزه هنری قزوین برگزار شد به اهمیت فیلمنامه گیرا و شروع یک فیلم در جذب مخاطب پرداخته گفت: سرآغاز خوب یعنی نویسنده یا کارگردان توانسته مخاطب را به ادامه تماشای فیلم مجاب کند.
وی در بررسی فیلمنامه «حلقه گمشده» افزود: «سفر» نقش مهمی در شناخت قهرمان دارد، سفر یک الگوی اسطوره ای است که باعث شناخت قهرمان از خودش و مخاطب از او میشود، سلسله آزمونهایی را پشت سر میگذارد و کم کم شناخت لازم شکل میگیرد. در سفر، قهرمان از وابستگیهای کم اهمیت خودش رها میشود، دنیای واقعی با دنیای ناشناخته پیوند میخورد.
وی یادآور شد: در این فیلم «لرد پیگو دانسبی» به عنوان رئیس انجمن درست شخصیتپردازی نشده، در حالی که با یک زمینهچینی میشد رفتارهای او را معنادار کرد. او از نفی پیشرفتهای علمی و اجتماعی یا بحث بیگانهستیزی، تفاوت فرهنگی و اجتماعی ... صحبت میکند که متاسفانه در سطح مانده است. اگر نویسنده منسجمتر و هدفمندتر عمل میکرد، چالشهایی که سر راه لینک قرار میگرفت عمیقتر و تاثیرگذارتر بود.
روغنگیر خاطرنشان کرد: این فیلم از لحاظ کارگردانی خوب عمل کرده است. به نظر می آید پشت کار استوریبورد بسیار قوی وجود داشته است. با تمام این حرفها، فیلم «حلقه گمشده» اثری با ارزش است که باید برای دیدنش وقت گذاشت.
فیلمنامه به عنوان مهمترین بخش انیمیشن میتواند بیننده را تا پایان درگیر خود کند
فرید آمالی نیز در این نشست گفت: «حلقه گمشده» مرزهای مرسوم را درنوردیده و برای تخیلپردازی مخاطبانش حدی نمیشناسد، موجوداتی نا آشنا با جهانی نو و تازه که از ابتدا تا انتهای اثر خودنمایی میکنند، انیمیشن یک داستان استعاری است از انسانها و شخصیت آنها، همچنین از رویاها و جایی که به آن تعلق دارند. روایتی چند لایه که از انسانها و افکاری که در رابطه با خود و دیگران در سر میپرورانند و تمایلاتی که برای رسیدن به آنها تلاش میکنند.
آمالی افزود: این فیلم به عنوان یکی از تولیدات شرکت لایکا است که در طول سالیان به تجربه فراوان و تخصص بالا در زمینه استاپ موشن رسیده است.
وی توجه به جزئیات، پرداختهای ریز شخصیتها، انیمیت جذاب و فضاسازیهای شگفت انگیز و جذاب برای ردههای سنی مختلف، تصاویر منحصر به فرد، قابهای چشمنواز، رنگهای شاد و غلیظ در عین حال پر انرژی را از جمله ویژگیهای این اثر برشمرد.